شرکت ساختمانی عمران مهر مهام

تلفن شرکت : 38372409-081

شنبه تا پنج شنبه

آدرس : همدان - خیابان مهدیه

18 متری بهنامجو روبروی شورای شهر پلاک 35

شرکت ساختمانی

کدام مصالح ساختمانی بهتر است؟ بتنی یا فلزی؟

قبل از مهندسی مدرن و توانایی دستکاری بتن و فولاد، دنیای معماری شامل چوب، خشت، کاهگل و غارنشین بود. ما راه زیادی را پیموده ایم. شهرهای امروزی آسمان‌هایی را نشان می‌دهند که با ساختمان‌های بسیار بلند و شیک نقطه‌گذاری شده‌اند، حتی راهنمایان تور معماری گهگاهی درد گردن را تجربه می‌کنند.

بنابراین، کدام ماده در دنیای توسعه امروز برتر است - بتن یا فولاد؟

هر دو مزایای بی شماری را ارائه می دهند. در مورد اینکه یکی بهتر است یا نه،  به شما امکان می دهد تعیین کنید که در کدام سمت هستید.

1. ایمنی بتن:

هسته ساختمان (جایی که آسانسورها، پله ها و سیستم های برق قرار دارند) برای محافظت در صورت آتش سوزی یا ضربه در بتن  ضخامت محصور خواهد شد. بتن مسلح ریخته‌شده در محل، مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر انفجار و/یا ضربه دارد. علاوه بر این، می‌تواند دمای بسیار بالا ناشی از آتش‌سوزی را برای مدت طولانی بدون از دست دادن یکپارچگی ساختاری تحمل کند.

بتن برای رعایت قوانین دقیق آتش سوزی نیازی به عملیات ضد حریق اضافی ندارد و در هنگام بلایای طبیعی و بلایای انسانی عملکرد خوبی دارد. به دلیل سنگینی، جرم و استحکام ذاتی بتن، ساختمان‌هایی که با بتن مسلح ریخته‌شده در محل ساخته می‌شوند، می‌توانند در برابر بادهایی با سرعت بیش از 300 کیلومتر در ساعت مقاومت کنند و حتی تحت تأثیر آوارهای پرنده نیز عملکرد خوبی داشته باشند.

فولاد

در حالی که گزارش‌های اخیر منتشر شده توسط موسسه ملی استاندارد و فناوری کاهش یکپارچگی ساختاری فولاد را عامل ریزش برج‌های WTC می‌دانند، آتش‌سوزی‌های سوخت جت مقصر هستند. کارشناسان اذعان دارند که فولاد با قرار گرفتن در معرض دمای بسیار بالا می تواند نرم و ذوب شود.

با این حال، با افزودن حفاظت غیرفعال در برابر آتش ، مانند عایق ضد حریق پاششی، ساختمان‌های ساخته شده از فولاد سازه‌ای می‌توانند دماهای بیشتری را حفظ کنند و بنابراین ایمنی بیشتری را ارائه می‌کنند.

2. هزینه بتن

قیمت مصالح ساختمانی افزایش یافته است. با این حال، هزینه بتن آماده نسبتاً ثابت است .حتی افزایش فولاد نیز تأثیر حداقلی بر پروژه‌های ساختمان‌های بتن آرمه داشته است.  «قیمت‌های بتن علی‌رغم نوسانات و افزایش قابل‌توجه در قیمت‌های دیگر مصالح ساختمانی بسیار ثابت باقی می‌ماند.

در حالی که ساخت و ساز بتن ریخته‌شده در محل می‌تواند در قسمت جلویی گران‌تر باشد، بازگشت سرمایه به دست آمده می‌تواند تفاوت هزینه را کاهش دهد.

فولاد

خبر مهم در توسعه، قیمت فولاد است. و در حالی که فولاد سازه از نوامبر 2003 افزایش 50 درصدی را نسبت به قیمت کارخانه تجربه کرده است، کارشناسان تاکید می کنند که فولاد سازه کمتر از 20 درصد کل فولاد مورد استفاده در ساخت و ساز ساختمان را تشکیل می دهد.

اگر به تأثیر کلی بر هزینه‌های پروژه نگاه کنید، در سال گذشته شاهد افزایش حدود 10 درصدی هزینه‌های پروژه در نتیجه افزایش انواع مصالح ساختمانی بوده‌ایم

معمولاً چه زمانی از فولاد استفاده می شود؟

فولاد اغلب در ساختمان های تجاری و صنعتی استفاده می شود، زیرا فولاد سازه ای قوی، انعطاف پذیر و بادوام است. به دلیل انعطاف پذیری فولاد، می توان آن را تقریباً در هر کاربردی ساخت. فولاد همچنین می‌تواند در زیبایی‌شناسی طرح به روش‌هایی کار شود که بتن نمی‌تواند انجام شود، بنابراین زمانی که زیبایی‌شناسی طراحی باید در نظر گرفته شود، اغلب از فولاد استفاده می‌شود.

مزایای فولاد

فولاد مزایای زیادی در ساخت و ساز داردپروژه ها. فاکتور بازیافت فولاد را بسیار ارزانتر از بتن می کند، زیرا اکثر فولادهای تولید شده امروزه از مواد بازیافتی به دست می آیند. این بدان معنی است که فولاد کمترین تأثیر را بر محیط زیست دارد. اگرچه قیمت فولاد در نوسان است، اما اغلب گزینه مقرون به صرفه تر است، زیرا دوام به معنای هزینه های نگهداری کمتر است. 

فولاد همچنین به دلیل پیش ساخته شدن می تواند سریعتر اجرا شود و به ساخت و ساز واقعی اجازه می دهد تا سریعتر و مقرون به صرفه تر حرکت کند. فولاد سازه ای قوی و بادوام با استحکام کششی بالا است. فولاد یک ماده غیر قابل احتراق است و هنگامی که با مواد مقاوم در برابر آتش پوشانده می شود، هنگامی که در دماهای شدید گرم می شود، مقاومت به خطر افتاده را ندارد. فولاد ساختاری یک ماده بسیار متنوع برای کار با آن است

می توان آن را به طرح ها و راه حل های سفارشی برای کاربردهای بی پایان تبدیل کرد. فولاد گزینه‌های زیبایی شناختی و پرداخت‌های مختلفی را ارائه می‌کند که می‌توان هنگام تصمیم‌گیری در مورد مواد در نظر گرفت. 

اگرچه بتن دارای مقاومت فشاری عالی است، اما ماهیت شکننده بتن می تواند باعث شکستگی آن در اثر کشش شود. میله‌های تقویت‌کننده فولادی برای ترکیب مقاومت فشاری بتن و مقاومت کششی فولاد در بتن تعبیه می‌شوند. فواید زیادی هم برای بتن و هم برای فولاد وجود دارد، و هنگام تصمیم گیری در مورد مصالح پروژه خود، مهم است که هر دو را در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با ما
تلفن شرکت : 2233223 – 021
ساعت کاری : شنبه تا پنج شنبه ( 8 – 20 )
آدرس شرکت ما
تهران – خیابان ولیعصر
کوچه در گروه طراحی سایت جهانی